Hukum : Boleh
Dalil : Ibn Abbas berkata : "Nabi Muhammad pernah menjamakkan antara Zuhur dan Asar serta antara Maghrib dan Isyak di Madinah bukan sebab musafir dan hujan. Ibn Abbas ditanya: "Mengapa Nabi Muhammad melakukannya?" dia berkata: "Baginda mahu memberi kelapangan kepada umatnya." (Sahih Muslim).
Menurut Mazhab Syafi'e, keadaan2 lain yang dibenarkan melakukan jamak selain daripada keadaan musafir ialah jamak kerana hujan (ada syarat2nya), jamak kerana sakit dan jamak kerana hajat atau kepayahan yang timbul.
Imam Nawawi meluaskan sebabnya kerana salji, angin kuat, sejuk, keadaan jalan berlumpur, becak dan sebagainya seperti keadaan di luar negara. Beliau juga berkata : "Segolongan ulama besar membenarkan jamak dalam keadaan tidak musafir kerana keperluan asalkan tidak dijadikan adat yang tetap. Demikian pendapat Ibn Sirin dan Asyhab daripada Ashab Malik. Dilaporkan juga oleh Khathabi daripada Qaffal Kabir, kalangan pengikut Syafi'e."
Pesanan : Berlapang dada dan hormat-menghormatilah dalam perselisihan pendapat berkaitan hukum fiqah. Pilihlah mana yang paling kuat dalilnya untuk diamalkan tanpa mencela amalan orang lain selagi mereka juga berpijak atas hujah.
* Rujuk Fikah Luar Negara oleh Maszlee Malik dan Hamidah Mat, terbitan PTS Millenia
Selamat beramal...(^_^)
No comments:
Post a Comment