Friday, April 15, 2011

Wahai Muslimah...


Wahai muslimah sekalian..

Masih ingatkah kita..

Rasulullah SAW pernah membri peringatan..


"Wahai kaum wanita, bersedekahlah..dan banyakkan beristighfar..kerana sesungguhnya,aku mengetahui bahawa kamu golongan yang banyak sekali antara AHLI NERAKA"

(HR Bukhari dan Ibn Majah)


Kita memerhati di luar sana..

Melihat muslimah seakan-akan lupa pada peringatan Rasulullah SAW ini..berapa ramaikah di kalangan kita masih belum mengenakan tudung?

Berapa ramaikah di kalangan kita bertudung tetapi..masih nipis, singkat dan mendedahkan dada?

Berapa ramaikah di kalangan kita bertudung sempurna tetapi..masih memakai sendat, mendedahkan lengan dan kaki?

Berapa ramaikah di kalangan kita berlebih-lebihan dalam perhiasan..masih meragui keindahan ciptaan asli oleh Allah?

Berapa ramaikah di kalangan kita bermanja-manja suara dengan lelaki selain keluarga?

Wahai muslimah sekalian..

Masih ingatkah kita akan peringatan Rasulullah SAW?

Megapakah kita tidak patuh..tanpa kepatuhan, kita dikira mendustakan usaha Nabi!

Pendustaan adalah penghinaan dan berpeluangkah wanita tidak patuh dan ingkar mendapat rahmat dan syafaat Baginda?

Wahai suami dan ayah, jauhi sifat dayus dan laksanakan tugasmu..pastikan aurat muslimahmu terplihara..


"Dunia ini penuh perhiasan, dan perhiasan paling indah ialah wanita solehah" (HR Bukhari)


Wanita yang disayangi...adalah pencinta Tuhannya...yang mengalir cinta, takut dan harap...yang menguasai perjalanan penghidupannya...dari waktu ke waktu....dari hari ke hari....sehingga perjalanan di antara jasad dan nyawanya berakhir...

Wanita yang dirindui...adalah wanita yang di mata dan wajahnya terpancar sinar Nur Ilahi...lidahnya basah dengan zikrullah...di sudut hati kecilnya sentiasa membesarkan Allah....

Wanita yang dicintai...adalah wanita yang menutup auratnya dari pandangan mata ajnabi...kehormatan dirinya menjadi mahal nilainya..di sanjung tinggi penduduk langit dan bumi..

Wanita yang diimpikan...adalah wanita yang mendekatkan hatinya yang telah jauh kepada Ar-Rahman, Ar-Rahim...di saat orang lain dilamar kebendaan..

Wanita yang dikasihi...adalah wanita yang bersyukur dengan apa yang ada...yang bersabar pada yang tiada...cinta pada hidup yang sederhana...yang tidak bermata benda...

Wanita yang disukai...menjadi dian pada dirinya sendiri...menjadi pelita untuk putera-puterinya yang bakal dilahirkan untuk menyambung perjuangannya di belakang hari....

Jadilah wanita seperti PERMATA di dalam KACA..kerana hanya orang yang benar-benar mampu sahaja boleh memilikinya...janganlah jadi seperti EMAS, kerana walaupun BERHARGA, namun ramai yang MENYENTUHNYA sebelum ia di PERDAGANGKAN..

Buat renungan kita bersama...wallahu’alam..

No comments:

Post a Comment

Doa Mohon Istiqamah Dalam Taat & Beribadat

Doa Rasulullah SAW di akhir solat, sebelum salam:


اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ.

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari azab neraka jahannam, dari azab kubur, dari fitnah dajjal dan dari sebarang fitnah sewaktu hidup juga ketika menghadapi kematian”.



اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ.

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari sebarang jenis dosa dan bebanan hutang.”


Doa memohon agar ditetapkan iman



يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkan hatiku di atas agama-Mu”


Doa memohon agar terus beristiqamah



اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَوْرِ بَعْدَ الْكَوْرِ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari terpesong dari landasan yang benar setelah mendapat hidayah (Iman)”.


Doa Mohon Tetapkan Pendirian



اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِيْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآَخِرَةِ

Maksudnya: Wahai Tuhanku, Teguhkan aku dengan perkataan yang teguh di dunia (La ilaha illallah) dan di akhirat (sewaktu disoal dalam kubur)


اللَّهُمَّ آمِيْنَ

Followers


وَاصبِر نَفسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدعونَ رَبَّهُم بِالغَدوٰةِ وَالعَشِىِّ يُريدونَ وَجهَهُ ۖ وَلا تَعدُ عَيناكَ عَنهُم تُريدُ زينَةَ الحَيوٰةِ الدُّنيا ۖ وَلا تُطِع مَن أَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِكرِنا وَاتَّبَعَ هَوىٰهُ وَكانَ أَمرُهُ فُرُطًا ﴿٢٨

Maksudnya : “Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”


Surah Al-Kahfi : 28



يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ٌ

Maksudnya : “Wahai manusia, sesungguhnya Kami (ALLAH) telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang wanita dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (TA’ARUF). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi ALLAH ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

Surah Al-Hujurat : 13


يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَلۡتَنظُرۡ نَفۡسٌ۬ مَّا قَدَّمَتۡ لِغَدٍ۬‌ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ

Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.”

Surah al-Hasyr : 18