Monday, September 20, 2010

Kembalilah......



Assalamualaikum..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sering ana titipkan doa agar kita semua sentiasa berada di bawah payungan rahmat dan hidayahNya Yang Maha Esa..

Maafkan ana sebab lama tak update blog ni..

Dalam kekalutan dunia pada ketika ini..ana amat berharap agar Allah SWT sudi mengampunkan dosa kita semua..

Dalam keadaan dimana manusia tidak lagi takut kepada Tuhannya..

Dalam keadaan dimana manusia tidak lagi dapat membezakan antara yang hak dan yang batil..

Dan dalam keadaan manusia tidak lagi dapat membezakan yang mana pahala dan yang mana dosa..

Moga-moga doa yang selalu kita pohon dimakbulkan olehNya…walaupun dalam kehidupan seharian kita kadang kala kita lupa kepadaNya..dan kadang kala kita ingat kepadaNya..

Tapi yang pasti..terlalu banyak kita habiskan bukan untukNya..

Buat permata Islam..yang sudah tentu dikasihi Allah dan dirindui Nabi…sesungguhnya Islam itu bukan sekadar agama..tetapi adalah cara hidup kita..sama ada cara kita berpakaian, bertutur, belajar, bekerja atau dengan perkataan yang lebih mudah, bermula kehidupan kita daripada bangun tidur sehingga kita tidur kembali..

Semuanya Allah telah gariskan untuk kita..hatta sebelum kita lahir sehinggalah kita ditempatkan di dalam liang lahad..Isalam juga telah mengajar caranya..

Seringkali kita mendengar sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “ Islam itu tinggi, tiada yang tnggi selainnya.”

Tapi sayang sama sekali, kita yang merendah-rendahkannya..kita menjauhkan diri daripadanya..bahkan kita malu apabila Islam itu menjadi identiti kita..

Kita lalai dengan kehidupan kita..sehingga kita menyangka dunialah syurga yang kekal abadi untuk kita..sehingga kita lupa Allah SWT, Tuhan Yang Maha Esa sedang memerhatikan kita..

Kita tahu adanya Allah tapi kita melanggari perintahNya…sombongnya kita kerana kita lupa kepada Pemberi segala nikmat sehingga kita menjadi orang yang kufur kepadaNya..

Kita tahu benarnya Al-Quran tapi kita tidak mengambil pengajaran daripadanya..

Kita juga tahu adanya dosa dan pahala..bahkan kita juga tahu adanya Syurga dan Neraka……tapi kita masih tidak mempedulikan perintah Allah SWT Yang Maha Kuasa..

Astaghfirullah al azim……

Buat mutiara Islam..yang insyaAllah akan terus bergemerlapan di Bumi Allah….Prof Dr Hamka pernah berkata..: ” Kita boleh menghitung usia kita yang telah kita gunakan..tetapi kita tidak boleh menghitung berapa lagi usia kita yang masih tinggal.”

Persoalannya..bagaimana persediaan kita apabila usia yang terkandung di dalam jasad kita sudah habis digunakan..

Masihkah antum ingat akan firman Allah SWT dalam Hadith QudsiNya yang bermaksud..: ” Daripada Abu Hurairah r.a, Aku sesuai dengan dugaan hambaKu..Dan Aku bersama dengannya ketika dia ingat kepadaKu. Jika dia ingat kepadaKu dalam hatinya, Aku akan mengingatinya di dalam hatiKu dan jika dia ingat kepadaKu dalam lingkunagn khalayak ramai, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam lingkungan khalayak ramai yang lebih baik. Dan jika dia mendekatiKu sejengkal, Aku pun akan mendekatinya sehasta. Dan jika dia mendekatiKu sehasta, nescaya Aku mendekatinya sedepa. Dan jika dia datang kepadaKu berjalan, maka Aku mendatanginya dengan berlari.” Hadith Riwayat Syaikhani dan Tarmidzi.

Sahabat-sahabat ana sekalian..walaupun sebesar Bukit Uhud sekalipun dosa yang kita lakukan..sesungguhnya Allah SWT masih mengampunkan dosa kita..

Oleh itu, marilah kita kembali kepadaNya..andaikata hidup ini telah jauh dari landasan yang ditentukan olehNya..

Sesungguhnya kasih sayang Allah membatasi kasih sayang seluruh makhlukNya..

Ana mohon jutaan kemaafan andai bicara ana mengguris hati antum..tetapi sesugguhnya ana tidak sekali-kali bermaksud untuk melukai..sekadar peringatan buat kita semua juga diri ana sendiri..semoga kita dirahmati Allah selalu..amin Ya Rabbal Alamin..

Wallahu’alam..

No comments:

Post a Comment

Doa Mohon Istiqamah Dalam Taat & Beribadat

Doa Rasulullah SAW di akhir solat, sebelum salam:


اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ.

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari azab neraka jahannam, dari azab kubur, dari fitnah dajjal dan dari sebarang fitnah sewaktu hidup juga ketika menghadapi kematian”.



اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ.

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari sebarang jenis dosa dan bebanan hutang.”


Doa memohon agar ditetapkan iman



يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkan hatiku di atas agama-Mu”


Doa memohon agar terus beristiqamah



اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَوْرِ بَعْدَ الْكَوْرِ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari terpesong dari landasan yang benar setelah mendapat hidayah (Iman)”.


Doa Mohon Tetapkan Pendirian



اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِيْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآَخِرَةِ

Maksudnya: Wahai Tuhanku, Teguhkan aku dengan perkataan yang teguh di dunia (La ilaha illallah) dan di akhirat (sewaktu disoal dalam kubur)


اللَّهُمَّ آمِيْنَ

Followers


وَاصبِر نَفسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدعونَ رَبَّهُم بِالغَدوٰةِ وَالعَشِىِّ يُريدونَ وَجهَهُ ۖ وَلا تَعدُ عَيناكَ عَنهُم تُريدُ زينَةَ الحَيوٰةِ الدُّنيا ۖ وَلا تُطِع مَن أَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِكرِنا وَاتَّبَعَ هَوىٰهُ وَكانَ أَمرُهُ فُرُطًا ﴿٢٨

Maksudnya : “Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”


Surah Al-Kahfi : 28



يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ٌ

Maksudnya : “Wahai manusia, sesungguhnya Kami (ALLAH) telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang wanita dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (TA’ARUF). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi ALLAH ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

Surah Al-Hujurat : 13


يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَلۡتَنظُرۡ نَفۡسٌ۬ مَّا قَدَّمَتۡ لِغَدٍ۬‌ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ

Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.”

Surah al-Hasyr : 18