Selepas solat Isyak hari pertama program, peserta dihidangkan dengan ucaptama daripada YB Dato’ Mohd Amar bin Abdullah yang bertajuk ‘Pemimpinkah Aku?’. Melalui ucaptama beliau, antara isi-isi yang boleh dikongsikan di sini adalah tentang bagaimana proses tarbiyyah kepimpinan itu berlaku.
Tarbiyyah kepimpinan sebenar adalah bermula dari rumah lagi. Setiap pemimpin perlu sedar yang diri adalah pemimpin dan ia perlu hadir dalam hati setiap individu serta mengambil pengajaran melalui sirah nabi. Melalui sirah Rasulullah SAW, antara yang perlu kita ambil pengajaran adalah perlunya kita menjaga ukhuwah yang ada diantara kita dengan bapa saudara.
Hal ini kerana, kita dapat lihat sendiri dimana proses tarbiyyah kepimpinan Rasulullah SAW sendiri juga melalui didikan bapa saudara baginda iaitu Abu Talib. Sejak kecil, baginda dilatih dengan berbagai peralatan senjata seperti memanah dan sebagainya sehingga baginda menjadi seorang pemanah yang paling hebat dalam sirah. Melalui kisah nabi Yusuf a.s pula, kita dapat lihat bagaimana nabi Yusuf belajar menguruskan kewangan ketika beliau menjadi budak suruhan di dalam istana Umar bin Abdul Aziz dan akhirnya beliau menjadi menteri kewangan yang paling cekap dalam sejarah dunia.
Jelaslah di sini bahawa tarbiyyah dan ilmu lah yang membentuk umat Islam sehingga berjaya menakhluki satu pertiga dunia dalam pemerintahan Islam pada suatu ketika dahulu. Dan dalam perjalanan mencari ilmu itu kita perlulah bersabar. Ramai dalam kalangan pemuda zaman sekarang bukanlah tidak berilmu tapi tiada kesabaran. Ilmu pula adalah diperolehi melalui proses pentarbiyyahan sejak kecil lagi. Pentarbiyyahan sejak kecil pula adalah melalui dunia kehidupan yang sebenar.
Kajian menunjukkan bahawa di barat, dunia pendidikan awal bagi kanak-kanak mereka adalah kehidupan sebenar. Mesti kita tertanya-tanya, apa yang dimaksudkan dengan pendidikan kehidupan sebenar??
Di barat, kanak-kanak mereka didedahkan dengan realiti, bukan plastik! Apa yang dimaksudkan di sini adalah proses pendidikan kanak-kanak tersebut adalah melalui barang-barang yang ‘real’ bukan permainan plastik. Seperti kita, mereka juga didedahkan dengan alat permainan seperti pinggan mangkuk yang juga merupakan permainan kita sewaktu zaman kanak-kanak dahulu.
Tapi bezanya di sini adalah, alat permainan kanak-kanak tersebut adalah bahan yang ’real’, jika pinggan atau gelas, ia adalah kaca sebenar, jika pisau, ia adalah pisau sebenar, jika tukul, ia adalah tukul sebenar. Cuma..ianya lebih kecil dari saiz sebenar. Berbeza dengan kanak-kanak kita, semuanya plastik. Jadi mereka mula belajar atau mengenali sesuatu adalah melalui dunia plastik. Mereka kenal apa itu pinggan atau gelas tapi ianya plastik yang boleh mereka baling, ketuk, hempas dan sebagainya tanpa berasa khuatir yang ianya akan pecah.
Oleh itu apabila mereka berhadapan dengan realiti atau barang sebenar, pinggan atau gelas sebenar yang diperbuat daripada kaca, mereka menganggap benda tersebut adalah plastik dan kemudian akan memperlakukannya juga seperti plastik.
Jadi……..tidak hairanlah berapa banyak kali telinga kita kena pulas dengan mak kerana memecahkan pinggan, mangkuk dan gelas kaca serta berapa ‘dozen’ yang berhasil kita pecahkan sewaktu kecil dahulu. Sama-sama kita renung kembali zaman kanak-kanak kita….(^_^)
Masuk awal alam persekolahan pula mereka didedahkan dengan suasana pendidikan yang juga besifat realiti. Contohnya, di dalam hutan cikgu berkata, “..murid2, ini cacing…” sambil menunjukkan cacing sebenar. “..murid2, ini kumbang…” sambil menunjukkan kumbang sebenar.
Tapi apa yang berlaku dengan kanak-kanak kita adalah sebaliknya. Di dalam kelas cikgu berkata kepada murid-muridnya, “…murid2, ini cacing…” sambil menunjukkan gambar cacing. “…murid2, ini kumbang…” sambil menunjukkan gambar kumbang. Jadi apa yang akan berlaku apabila kanak-kanak ini berhadapan dengan haiwan-haiwan ini dalam kehidupan yang sebenar? Fikirkan, kita tahu jawapannya...
Jadi dapat kita lihat disini perbezaan pendidikan kanak-kanak di barat dan juga kanak-kanak kita. Dunia sebenar dibandingkan dengan dunia plastik dan gambar.
Ana bukanlah bermaksud hendak mempertikaikan pendidikan yang digunapakai dalam sistem pendidikan di tempat kita dan sebaliknya mengagungkan sistem pendidikan di barat pula. Tidak perlulah sehingga kita mengambil langkah drastik dengan memberikan benda ‘real’ seperti pisau, pinggan dan gelas kaca atau tukul yang sebenar kepada kanak-kanak sebagai permainan mereka berdasarkan apa yang ana perkatakan tadi. Bukan begitu yang ana maksudkan.
Apa yang perlu di sini adalah kita perlu mengambil pengajaran melalui sistem pendidikan mereka yang juga merupakan sistem pentarbiyyahan di dalam sirah nabi suatu ketika dahulu. Kita perlu sedar bahawa pendidikan sebenar yang terbina sejak dari kecil adalah kehidupan sebenar dan bukan kehidupan plastik! Renungkan….
Bersambung lagi…………('',)
No comments:
Post a Comment